Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen, onderverdeeld per thema. Klik op een vraag om het antwoord te tonen.
Wat is het doel van de IBAN Service?
De IBAN Service is een tijdelijke service ter ondersteuning van de migratie in Nederland naar het gebruik van Europese betaalproducten. Met de IBAN Service kunt u voor bestaande Nederlandse rekeningnummers, de bijbehorende IBAN en BIC opzoeken.
Waarom heb ik een IBAN en BIC nodig?
Binnen een aantal jaren zal er binnen Europa geen verschil meer bestaan tussen binnenlandse en grensoverschrijdende betalingen. Voortaan zal voor al het betalingsverkeer gebruik gemaakt worden van een internationaal bankrekeningnummer (het IBAN) en van een bank identificatie code (de BIC).
Wat is IBAN?
IBAN is de afkorting voor International Bank Account Number. Het IBAN van Nederlandse bankrekeningnummers bestaat uit 18 tekens (cijfers en letters) en het huidige rekeningnummer komt er in voor.
Voorbeeld: Het IBAN van rekeningnummer 123456789 van de Rabobank is NL44 RABO 0123 4567 89.
Wat is BIC?
BIC staat voor Bank Identifier Code (BIC). De BIC is de internationale identificatiecode van een bank. Elke bank heeft een eigen unieke code van 8 of 11 tekens. De BIC8 van de Rabobank is bijvoorbeeld: RABONL2U.
Hoe werkt de IBAN Service?
Voor het opvragen van de IBAN en BIC van één of enkele Nederlandse rekeningnummers vult u op de website bij de IBAN Check een rekeningnummer in. Vervolgens verschijnen de IBAN en BIC ervan in beeld.
Werkt de IBAN Service voor rekeningnummers van alle banken?
Ja, via de IBAN service kunt u van alle banken in Nederland de bestaande Nederlandse bankrekeningnummers opvragen. IBAN services voor andere dan Nederlandse bankrekeningnummers kunt u vinden op de IBAN Checker
Werkt de IBAN Service voor alle rekeningnummers in Nederland?
Ja, via de IBAN service kunt u de bestaande Nederlandse bankrekeningnummers van alle Nederlandse banken opvragen.
In een aantal gevallen, bijvoorbeeld bij sommige spaarrekeningen, rekeningen in vreemde valuta of rekeningnummers die pas enkele weken geleden zijn uitgegeven, is het mogelijk dat het bankrekeningnummer niet kan worden gevonden. Neem in dat geval contact op met de persoon, het bedrijf of de instantie waarvan u het IBAN en de BIC wilt weten.
Biedt de IBAN Service ook de mogelijkheid om op geautomatiseerde wijze, zoals bijvoorbeeld via een webservice, online/real time het IBAN en de BIC van rekeningnummers op te vragen?
Nee, de IBAN Service is namelijk een tijdelijke ondersteuning voor de migratie naar het gebruik van Europese betaalproducten in Nederland; niet voor het continu verrijken van betaalinstructies. De service biedt u als particulier, bedrijf en/of instelling daarom 'slechts' de mogelijkheid om de eigen administratie aan te vullen met de IBAN en de BIC.
Wat is de IBAN BIC Check?
Met de IBAN BIC Check kunt u van een bestaand Nederlands rekeningnummer het International Bank Account Number (IBAN) en de Bank Identifier Code (BIC) opvragen. U voert een rekeningnummer in en klikt op verstuur. Vervolgens verschijnen het IBAN en de BIC van het rekeningnummer in beeld.
Waarom krijg ik geen IBAN en BIC terug gemeld?
Als u geen IBAN en BIC krijgt teruggemeld bij een rekeningnummer dat u heeft ingevoerd, kan dit verschillende oorzaken hebben:
Het rekeningnummer is niet in gebruik of bestaat niet.
De invoer is onjuist (meer dan 10 cijfers, bevat letters, spaties of tekens, etc.).
De service is tijdelijk niet beschikbaar.
In een aantal gevallen, bijvoorbeeld bij sommige spaarrekeningen, rekeningen in vreemde valuta of rekeningnummers die pas enkele weken geleden zijn uitgegeven, is het mogelijk dat het bankrekeningnummer wel bestaat maar niet kan worden gevonden. Neem in dat geval contact op met de persoon, het bedrijf of de instantie waarvan u het IBAN en de BIC wilt weten.